Samoloty ultralekkie

Samoloty ultralekkie – obsługa i modyfikacje

Samoloty ultralekkie są świetną bazą do zbudowania sprzętu w pełni odpowiadającego potrzebom konkretnego klienta.
Dotyczy to szczególnie zarobkowego wykorzystania samolotów ultralekkich.

Polskie przepisy lotnicze pozwalają na daleko idące modyfikacje – przy czym nie ponosimy tak ogromnych kosztów związanych z procedurami zatwierdzenia.
Dlatego też samoloty ultralekkie stanowią coraz silniejszą konkurencję w sektorze usług lotniczych.

Miniaturyzacja urządzeń elektronicznych i automatyki przemysłowej jest dziś na tyle zaawansowana, że pozwala na wykonywanie szerokiej gamy usług, które dotychczas ze względu na udźwig były zarezerwowane dla samolotów GA.
Najlepiej ilustruje to fakt, że w dziedzinie profesjonalnej fotografii lotniczej i skanowania rzeźby terenu samoloty ultralekkie i drony wyprały niemal całkowicie samoloty GA.
Samoloty ultralekkie wyposażone w stałoobrotowe śmigła i turbodoładowane silniki osiągają pułapy robocze rzędu 8000m i prędkości przelotowe około 320km/h i długotrwałości lotu 5-6h. A wszystko przy masie startowej zaledwie 475kg co pozwala na zabranie ładunku roboczego na poziomie 100kg.

Nowoczesny aparat, kamera, skaner na platformie żyroskopowej o wadze rzędu 100kg jest potężnym narzędziem o ogromnych możliwościach i bardzo dużej rozdzielczości włącznie z fotografią i filmowaniem multispektralnym za pomocą wieloobiektywowych urządzeń.
Każdy liczący się producent samolotów ultralekkich ma w swojej opcji wykonanie dużego otworu w podłodze oraz w drzwiach. Najpopularniejsze silniki Rotax mają w opcji zabudowę dodatkowego alternatora dużej mocy mogącego zasilać urządzenia pokładowe o znacznym poborze prądu.

Obecnie stosowane metody transmisji danych sprawiają, że w samolotach ultralekkich możemy montować system przesyłania obrazu na ziemię w czasie rzeczywistym w jakości HD na odległości rzędu 100km od naziemnej stacji odbiorczej.

Zakres usług

  • Loty testowe samolotów ultralekkich
    Przeprowadzamy loty testowe samolotów ultralekkich. Zarówno obloty techniczne jak również loty testowe dla osób, które zamierzają kupić dany egzemplarz samolotu, ale nie posiadają odpowiedniego doświadczenia, aby ocenić stan techniczny.
  • Loty treningowe w asyście doświadczonego pilota-instruktora
    Jeśli ktoś kupił sobie samolot, ale ocenia swoje umiejętności jako niewystarczające może skorzystać z asysty doświadczonego pilota.
    Dotyczy to zwłaszcza szybkich samolotów ultralekkich, które są z reguły trudniejsze w pilotażu.
  • Przebudowa samolotów ultralekkich w zakresie zaawansowanej awioniki lotniczej.
    Unowocześniamy samoloty ultralekkie poprzez montaż nowoczesnej awioniki. Instalujemy urządzenia typu glass cockpit, elektroniczne kontrolery pracy silnika EMS, zastępujemy przyrządy mechaniczne elektronicznymi pasującymi do standardowych okrągłych otworów.
  • Projektowanie i wykonanie nowych cockpitów.
    Samoloty ultralekkie mogą być bez większych przeszkód wyposażone w szklany kokpit. W przypadku instalowania urządzeń glass cockpit w miejsce analogowych przyrządów konieczne jest wykonanie nowej tablicy przyrządów.
    Nie jest sztuką powycinanie samych otworów. Najważniejszą rzeczą jest właściwe umieszczenie i rozłożenie przyrządów, wyłączników, cięgien, dźwigni tak aby było to najbardziej ergonomiczne, nie powodowało “biegania oczami po tablicy przyrządów” oraz szybko dostępne.
  • Montaż radiostacji lotnicze 8,33kHz, transponderów, ELT.
    Instalujemy radiostacje lotnicze i transpondery, modyfikujemy instalację antenową i elektryczną do nowych radiostacji z krokiem 8,33kHz.
    Wyposażamy samoloty w urządzenia ELT i budujemy instalację antenową od podstaw. Dostrajamy systemy antenowe.
  • Montaż i strojenie autopilotów. 
    Do wielu samolotów można zabudować urządzenia automatycznego pilota. Niektóre urządzenia glass cockpit przeznaczone do samolotów ultralekkich posiadają już wbudowany segment elektroniczny. Jest to np. EFIS firmy Kanardia czy Dynon.
    Chcąc go wykorzystać należy zabudować jeszcze serwomechanizmy poruszające sterami.Po zamontowaniu systemu automatycznego pilota konieczne jest wykonanie serii lotów w celu zestrojenia i optymalizacji ustawień urządzenia.
  • Dostosowywanie samolotów ultralekkich do lotów nocnych VFR.
    Wg polskich przepisów lotniczych samoloty ultralekkie mogą wykonywać nocne loty VFR. Oczywiście pod warunkiem posiadania odpowiedniego wyposażenia. Instalujemy oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, montujemy reflektory dalekosiężne.
    Dostosowanie samolotu ultralekkiego do lotów nocnych VFR pozwala w pełni wykorzystać możliwości Twojego samolotu.
    Loty nocne to nie tylko wielka radość z latania i przepiękne widoki w księżycowe noce. To przede wszystkim możliwość przemieszczania się w nocy. Bardzo często zdarza się, że startujemy jeszcze dzień, ale lądujemy już w nocy.
    Jeżeli samolot nie posiada wyposażenia VFR-noc to musimy czekać do następnego dnia.
    Ma to szczególne znaczenia w naszych polskich warunkach gdzie samoloty ultralekkie wykorzystywane są często jako samoloty dyspozycyjne przez przedsiębiorców.
    Mając własne lądowisko można rozważyć zakup przenośnego systemu oświetlenia sterowanego bezprzewodowo.
  • Optymalizacja wyposażenia i modyfikacje
    Samoloty ultralekkie powinno się personalizować pod kątem potrzeb danego użytkownika. Ograniczeniem jest w zasadzie wyobraźnia. potrzeby i możliwości finansowe. Obecny postęp technologiczny i miniaturyzacja pozwala zamontować do samolotu utralekkiego prawie wszystko.
    Niektóre osoby będą chciały rozbudować instalację elektryczną ponieważ z sieci pokładowej będzie zasilane wiele urządzeń naraz, które są wykorzystywane w lotach usługowych.
    Inni będą latali przez okrągły rok więc będą potrzebowali skutecznej nagrzewnicy wnętrza. Będzie to oczywiście nagrzewnica wodna, a nie powietrzna jak się to standardowo robi.
    Ktoś inny zechce zabudować stabilizowane kamery, albo zewnętrzny aparat fotograficzny na sterowanej z wnętrza samolotu platformie.

Wszystkie modyfikacje są prowadzone przez inżynierów z wieloletnim stażem w przemyśle lotniczym PZL Mielec.