Loty widokoweLoty widokowe Bieszczady z nieba Loty nad Soliną i całymi Bieszczadami.Lot nad Bieszczadami. Jezioro Solińskie, Wyspa Skalista. W oddali najwyższe bieszczadzkie szczytyZapraszamy Państwa na loty widokowe nad Bieszczadami. Zapora z lotu ptaka i loty nad całym Jeziorem Solińskim oraz nad najbardziej znanymi miejscowościami turystycznym to tylko jedna z propozycji. Wykonujemy także dłuższe przeloty nad całą polską częścią Bieszczadów rozpoczynając do Jeziora Solińskiego poprzez granicę wschodnią państwa i Bieszczadzki Park Narodowy, a kończąc na granicy Bieszczadów i Beskidu Niskiego w okolicach Komańczy. Oglądanie Bieszczadów z powietrza pozwala zaobserwować niedostępne z ziemi piękno terenu górskiego. Nie jest to w żaden sposób porównywalne z wycieczkami pieszymi nawet na najwyższe bieszczadzkie szczyty. Dopiero w czasie lotu będziemy w stanie najpełniej docenić walory bieszczadzkiego krajobrazu i tutejszej przyrody. Loty widokowe nad Bieszczadami dostarczają nie tylko możliwość przeżywania wspaniałych doznań estetycznych. Jest to przede wszystkim okazja do fotografowania i filmowania fantastycznych pejzaży o różnych porach dnia i w różnych porach roku.Bezpieczeństwo lotów widokowych i samolotW naszym samolocie podczas lotu widokowego poczujesz się jak pilot samolotu pasażerskiegoBezpieczeństwo w lotnictwie jest najistotniejszym priorytetem zarówno dla producentów samolotów jak również dla używających ich operatorów, a także pilotów i pasażerów. Dlatego też do lotów widokowych używamy najnowszego modelu samolotu CTLSi niemieckiej firmy Flight Design wyprodukowanego w 2019 roku. Nasz samolot jest wyposażony w najnowszą awionikę glass cockpit dostosowaną do lotów bez widoczności ziemi w dzień i w nocy oraz automatycznego pilota tak samo jak samoloty pasażerskie czy biznesowe.Samolot używany do lotów widokowychNad Waszym bezpieczeństwem czuwa także spadochronowy balistyczny system ratowniczy. Takie systemy już wielokrotnie uratowały zdrowie i życie pilota i pasażera ponieważ cały samolot bezpiecznie opada na spadochronie, a kabina staje się klatką bezpieczeństwa analogicznie jak w samochodach rajdowych. Silnik samolotu wyposażony został we wtrysk paliwa co zapewnia niemal całkowitą odporność na lodzenie w przeciwieństwie do lotniczych silników gaźnikowych stosowanych powszechnie w samolotach Cessna, Jak 12 czy Wilga. Użycie najnowocześniejszego samolotu ma oczywiście wpływ na ceny lotów widokowych. Jednak trudno nawet mówić o bezpieczeństwie gdy porównujemy cenę naszej usługi do lotu widokowego samolotem wyprodukowany w latach ’70 którego konstrukcja silnika i i awioniki pochodzi z czasów II WŚ. Poniżej znajduje się przykładowe zdjęcie wykonane przez panoramiczną szybę w drzwiach wykonane zwykłym telefonem komórkowym. Jak widać samolot nie posiada żadnych zastrzałów wydatnie przeszkadzających w fotografowaniu czy filmowaniu, a szyby są krystaliczne przejrzyste.Bardzo długi lot widokowy z Bieszczadów nad całym pasmem Karpat. Na zdjęciu góra Żar i zbiornik elektrowni szczytowo-pompowej oraz Jezioro ŻywieckieCzy warto zapłacić za lot nowym i nowoczesnym samolotem czy starym z mocno przestarzałymi rozwiązaniami technicznymi pozostawiamy Państwu do indywidualnej oceny.Komu polecamy loty widokowe nad Bieszczadami Najprościej mówiąc loty widokowe nad Bieszczadami można polecić wszystkim tym, których zachwycają niezwykłe górskie krajobrazy i cenią piękno przyrody. Lot widokowy jest wspaniałym upominkiem na imieniny, urodziny, rocznice ślubu, wieczór kawalerski organizowany w Bieszczadach czy inne okazje, które chcemy świętować. Z naszych usług korzystają hotele, biura i agencje turystyczne także firmy organizujące eventy i imprezy integracyjne ponieważ loty widokowe nad Bieszczadami stanowią często najlepszą atrakcję podczas takich wydarzeń. Istotną część naszych klientów stanowią pasjonaci fotografii o różnym stopniu zaawansowania ponieważ Bieszczady z lotu ptaka wyglądają niezwykle zjawiskowo. Niektórzy nawet myślą, że jest to gdzieś za granicą. Loty widokowe to coś całkowicie odmiennego niż podróż samolotem pasażerskim. Porównywanie tego jest kompletnym nieporozumieniem.To tak jakby chcieć porównać podróż w klimatyzowanym autobusie po autostradzie z jazdą motocyklem w słoneczny dzień gdy przemierzamy krętymi drogami bajkową krainę gór i lasów oraz czujemy intensywny zapach traw. W lotach widokowych wcale nie chodzi o to, aby jak najszybciej pokonać odległość z punktu A do punktu B jak samolotem komunikacyjnym lub autobusem. Turystyczne loty widokowe są zoptymalizowane pod kątem możliwości podziwiania przepięknych widoków i wykonywane w taki sposób, aby na własne oczy móc zobaczyć to co widzą tylko ptaki. Trawersowanie w powietrzu pomiędzy bajkowymi górami jest na pewno rozrywką najwyższego poziomu i klasą samą w sobie.Loty widokowe Solina i okolice Jeziora Solińskiego Najkrótsze loty widokowe to podniebna podróż wokół Jeziora Solińskiego.Góra Jawor i Jezioro Solińskie od strony południowejNa początku oglądamy z góry zarówno zaporę jak i dolinę Sanu na odcinku Solina – Jezioro Myczkowieckie.Loty widokowe nad Jeziorem Solińskim i okolicznymi lasamiNastępnie przelatujemy nad wszystkimi miejscowościami wypoczynkowymi skupionymi wokół jeziora – głównie nad Soliną, Polańczykiem, Zawozem, Wołkowyją. Fantastyczne krajobrazy serwują doliny rzek San i Solinka zasilającymi jezioro. Samolot przelatuje także nad praktycznie wszystkimi miejscowościami turystycznymi na południu i wschodzie Jeziora Solińskiego czyli Bukowiec, Sakowczyk, Terka i Chrewt oraz nad nieistniejącymi dziś już miejscowościami Horodek, Sokole i Teleśnica Sanna.Loty widokowe wokół Jeziora Solińskiego. Okolice miejscowości Bukowiec.Wschodnia część jeziora jest praktycznie niezamieszkała, a wręcz bezludna i dzika co najlepiej widać z powietrza. Okoliczne lasy doskonale maskują rzeźbę terenu tworząc tylko jej zarys oraz tajemniczą aurę niedostępności. Osobliwością tych terenów są dwaj pustelnicy mieszkający w okolicach nieistniejących wsi oraz perkusista zespołu Dżem.Wyspa Skalista na Jeziorze Solińskim z lotu ptaka. W dali góra JaworWyjątkiem jest znana wieś turystyczna Teleśnica Oszwarowa ze słynącą z walorów wędkarskich Zatoką Teleśnicką. Zjawiskową formę krajobrazu tworzy rząd kilku stożkowych gór ustawionych w linii prostej, które wyglądają jak piramidy porośnięte gęstym lasem i jest to widoczne tylko z powietrza. Wielką zagadką jest proces powstania tak zadziwiającej równoległości szczytów i grzbietu pasma Stożka. Szczególnie, że grzbiety są równoległymi łukami. Takie formy na pewno nie są dziełem przypadkowych ruchów skorupy ziemskiej.Loty widokowe w czasie deszczu i brzydkiej pogodyBieszczady atrakcje w deszczu. Krajobraz podczas lotu nad Bieszczadami podczas rzęsistego deszczuLoty widokowe są atrakcyjne nie tylko latem i nie tylko w słoneczną pogodę. Latanie w czasie pozornie brzydkiej pogody także obfitują w bardzo ciekawe, a wręcz zjawiskowe widoki. Poniżej możecie Państwo zobaczyć jak to wygląda w realu.Loty widokowe nad najwyższymi partiami Bieszczadów w niepogodęLatanie wśród silnego zachmurzenia, ciężkich chmur z których pada intensywny deszcz o charakterze lokalnym pozwala zobaczyć geniusz Boga, który to wszystko stworzył, prawdziwą magię gór i nieokiełznaną potęgę przyrody. Krajobraz jest bardzo tajemniczy. Nacechowany bardzo silną, a wręcz agresywną dynamiką zmian. Nieraz dosłownie w ciągu kilkudziesięciu sekund. Przemieszczające się chmury i potężna ściana opadu szybko zakrywają góry i równie szybko go odsłaniają.Loty widokowe nad najwyższymi partiami BieszczadówWidoki są przepiękne, ale bardzo ulotne. Nigdy nie zobaczycie Państwo dwa razy takiego samego krajobrazu.Wiosenne loty widokowe – bieszczadzka tęcza widziana oglądana z góryLoty widokowe nad Bieszczadami podczas opadów deszczu.Loty widokowe o porankuJeśli chcielibyście zobaczyć baśniowe krajobrazy gdzie pierwsze skrzypce gra wschodzące słońce, bardzo długie cienie tworzące się od dosłownie wszystkich obiektów i mgły to musi się wybrać na loty widokowe bardzo wcześnie rano. Najkorzystniej w czasie tak zwanej “złotej godziny” gdy światło słoneczne ma ciepłą, żółtą i czerwoną barwę. W takich warunkach doskonale widoczny cień tworzy się nie tylko drzewa czy góry, ale nawet od większego mrowiska, stogów siana czy niewielkich nierówności terenu. Zjawisko to jest najbardziej intensywne kiedy dół tarczy słońca styka się ze szczytami gór lub jest tuż nad nimi. Dodatkowego uroku dodaje rozmywanie się tych cieni w mgłach i zamgleniach. Nagrodą są widoki jak na poniższym zdjęciu.Zapora solińska i elektrownia ukryte w porannej mgleLoty widokowe o zachodzie słońcaLoty widokowe Bieszczady przy zachodzącym słońcu to gra ciepłych odcieni żółtego, pomarańczowego i czerwonego światła o delikatnej intensywności oraz cieni podczas trwania złotej godziny. Poniżej znajduje się podobne ujęcie okolic zapory solińskiej z podobnej wysokości, ale wykonane w promieniach zachodzącego słońca. Idealnym czasem jest tak zwana złota godzina. Wówczas cienie są bardzo długie, a w dolinach pojawiają się pierwsze mgły wydatnie podnoszące walory estetyczne krajobrazu.Loty widokowe nad zaporą solińską i Jeziorem Myczkowieckim przy zachodzącym słońcuLoty widokowe nad doliną Sanu podczas złotej godzinyNocne loty widokowe Niesamowitych i niezapomnianych przeżyć dostarczają także nocne loty widokowe.Nocne loty widokowe. Wieczorny krajobraz północnej części zapory.Widok na Wołkowyję z lotu ptaka podczas wschodu księżycaNiestety jest to bardzo trudne do filmowania czy fotografowania. Kamery czy aparaty nigdy nie oddadzą takich szczegółów jakie widzi ludzkie oko gdyż matryce są nadal niedoskonałe w porównaniu do narządów wzroku.Jezioro Solińskie i Polańczyk nocą. W dali zapora solińskaNocne loty widokowe Solina i PolańczykNocne loty nad Łobozewem Dolnym. W dali Ustrzyki DolneNa nocne loty widokowe trzeba umawiać się wcześniej. Najlepiej wtedy gdy noc jest oświetlona przez księżyc, a także bezchmurna lub z bardzo małą ilością chmur. Już nad Jeziorem Solińskim widać z oddali nocną panoramę najwyższych partii Bieszczadów. Gdy samolot dolatuje w okolice Bieszczadzkiego Parku Narodowego widoki są wprost nie do opisania.Najwyższe partie Bieszczadów w księżycowym blasku oglądane z nad Jeziora SolińskiegoCharakterystyczną cechą Bieszczadów jest największa przejrzystość powietrza w całej Polsce. Ze względu na najmniejsze zanieczyszczenie i zapylenie atmosfery widoczność jest rewelacyjna. Nawet w Tatrach nie ma powietrza o takiej czystości pomimo większej wysokości tych gór oraz intensywniejszego mieszania się powietrza. Najlepszym dowodem jest zdjęcie z przygotowań do lotów nocnych. Na niebie nad samolotem wyraźnie widać gwiazdy pomimo stosunkowo wysokiego poziomu światła i fotografowania zwykłą lustrzanką.Przygotowania do lotów nocnych w BieszczadachLoty widokowe nad Bieszczadzkim Parkiem Narodowym Loty widokowe nad Bieszczadzkim Parkiem Narodowym odbywają się na relatywnie dużej wysokości. Jest to około 1500m nad terem co jest związane wymogami przepisów lotniczych. Z tej wysokości widać już naprawdę daleko. Z jednego miejsca obejmujemy wzrokiem praktycznie całe Bieszczady. Zarówno po polskiej jak również po ukraińskiej i słowackiej stronie. Takie loty są szczególnie atrakcyjne o wczesnych godzinach rannych gdy nie ma jeszcze chmur, a zimne powietrze jest bardziej przejrzyste niż w ciągu dnia. Osobliwym czasem na taki lot widokowy są dni bezpośrednio po przejściu chłodnego frontu atmosferycznego kiedy to atmosfera jest idealnie oczyszczona przez opady deszczu. W takich warunkach widoczność sięga 100-150km w lecie.Bieszczadzki Park Narodowy z pokładu samolotuLoty widokowe nad całymi BieszczadamiJest to najdłuższy lot widokowy podczas którego możemy się zachwycać pięknem karpackiego krajobrazu. Takie loty trwają ponad godzinę.Loty widokowe nad całymi Bieszczadami. Niedaleko granica państwa w okolicach WetlinyW tym czasie oglądamy praktycznie całe Bieszczady czyli okolice Jeziora Solińskiego, przełom Sanu oraz najwyższe partie Bieszczadów.Lot nad okolicami CisnejW czasie lotu nad okolicami Bieszczadzkiego Parku Narodowego podziwiamy jednocześnie panoramy ukraińskiej i słowackiej części Karpat.Zimowe loty widokowe nad BieszczadamiZimowy krajobraz bieszczadzki jest nie mniej fascynujący niż w pozostałych porach roku. Podczas lotów widokowych można łatwo zaobserwować ukształtowanie gór ponieważ korony drzew nie mają liści. Wzrok przenika las aż do samego poszycia.Loty widokowe nad Bieszczadami w styczniuSceneria zmienia się także w zależności od temperatury, wilgotności atmosfery oraz występowania opadów.Jezioro Solińskie zimą z lotu ptakaZimowe loty widokowe nad Bieszczadami to przede wszystkim okazja do podziwiania bardzo odległych szczytów gór, nieraz o około 200km, a nawet więcej. Widać bardzo oddalone szczyty Tatr oraz Karpat po stronie polskiej, słowackiej i ukraińskiej. Możliwość oglądania tak odległych krajobrazów to zasługa mocno obniżonego poziomu inwersji związanego z ujemną temperaturą powietrza. Drugim istotnym czynnikiem jest intensywne oczyszczaniem powietrza przez silne wiatry.Przedwiośnie w dolinie Sanu z lotu ptakaO innych atrakcjach w Bieszczadach można przeczytać w zakładce Bieszczady atrakcjeLoty widokowe Bieszczady cennikLot nad Jeziorem Solińskim 450zł/osobę lub 800zł dla dwóch osób Loty na innych lub/i dłuższych trasach wyceniane są zawsze indywidualnie. Montaż filmu/klipu z lotu widokowego 150zł Wypożyczenie profesjonalnej lustrzanki na lot widokowy 100zł Zabudowanie dodatkowej kamery np. filmowanie do tyłu 100zł Filmowanie startu i lądowania za pomocą drona 100zł Podane ceny są cenami brutto.Loty widokowe nad Soliną wczesną wiosnąPoradnik jak fotografować i filmować podczas lotów widokowychChcąc wykonać dobre zdjęcia lotnicze musimy zastosować się do kilku prostych zasad dotyczących technicznej strony fotografowania i filmowania. Warunki oświetleniowe, a więc parametry ekspozycji podczas lotów widokowych przypominają najbardziej te, które panują na punktach widokowych lub wysokich szczytach Bieszczadów takich jak Tarnica, Rawka czy grzbiety połonin.Fotografowanie i filmowanie telefonem komórkowymDecydując się na użycie telefonu/smatfona jako aparatu fotograficznego lub kamery musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii.niska jakość techniczna zdjęć/filmówbrak zoomu optycznego (zoom cyfrowy to zawsze silne obniżenie jakości, głównie ostrości) lub zoom niskiej jakości nawet pomimo zastosowania smartfonów wieloobiektywowychbrak możliwości szybkiej zmiany ustawień parametrów aparatu/kamerytelefon musi mieć aparat o wysokiej jakościWyjaśnienie kwestii jakości aparatu w telefonie. Większość osób uważa, że im większa rozdzielczość matrycy tym lepszy aparat co nie do końca jest prawdą i bywa najczęściej nadużywane. Na jakość zdjęć ma wpływ przede wszystkim optyka. Ogromne znaczenie ma także jakość zastosowanej matrycy, procesor obrazu i algorytmy jego przetwarzania. Jeśli zrobimy zdjęcie tego samego obiektu w tych samych warunkach telefonem z matrycą 12Mpix i lustrzanką 12Mpix to już po wyświetleniu go na komputerze będzie widać różnice. Im bardziej wymagające warunki np. krótki czas naświetlania, słabe oświetlenie czy choćby ostrość obrazu przy dużych powiększeniach. Jeśli jednak ktoś jest świadomy w/w ograniczeń to nie pozostaje nic innego jak naładować do pełna baterię i wprowadzić ustawienia aparatu/kamery. Generalnie dążymy do jak najkrótszego czasu naświetlania czyli ustawiamy jakiś domyślny tryb “sport”. Jeśli jest możliwość ustawienia migawki to przynajmniej 1/500 lub krótsza. Najlepiej 1/1000. Drugim ważnym parametrem, który można ustawić w telefonie jest balans bieli. Nastawiamy albo na symbol słońca lub chmur zależnie od pogody. Niektóre telefony mają możliwość płynnego ustawienia temperatury barwowej. Wówczas regulujemy ją tak, aby na wyświetlaczu telefonu uzyskać jak najbardziej zbliżone do rzeczywistości odwzorowanie barw. W niektórych telefonach mamy tryb HDR (high dynamic range). Jeśli działa on dostatecznie szybko (np. Sony Xperia XZ) to będzie bardzo pomocny. Szczególnie podczas lotów widokowych rankiem i o zachodzie słońca.Wybór sprzętu fotograficznego na loty widokowe, poziom umiejętności, ilość zdjęć Idealnym wyborem aparatu na loty widokowe będzie lustrzanka lub bezlusterkowiec z możliwością wymiany obiektywów. W chwili obecnej używana lustrzanka kosztuje nawet kilkaset zł. Można oczywiście używać także tak zwanych “pstrykawek” czyli bardzo prostych, tanich aparatów, ale efekty na pewno będą gorsze. Jednak niezmiennie od początku wynalezienia techniki utrwalania obrazu najważniejszą sprawą jest umiejętność właściwego fotografowania. Znajomość zarówno techniki, warsztatu jak również umiejętność wyboru sceny, kadru etc. Często się okazuje, że jedni robią zdjęcia telefonem komórkowym nadające się na wystawę, a osobom z lustrzankami wychodzą ujęcia jak “u cioci na imieninach”. Dlaczego tak się dzieje ? Dlatego, że dobry fotograf zna swój sprzęt i jeśli robi zdjęcie telefonem komórkowym to jest świadomy jego możliwości i ograniczeń. Natomiast większość osób uważa, że jeśli kupi dobry aparat to automatycznie będzie robił bardzo dobre zdjęcia z ustawieniami pełnej automatyki.Oczywiście jest to częściowo prawda, bo im wyższej klasy sprzęt tym bardziej zbliżony do możliwości ludzkiego oka. Jednak na obecnym poziomie techniki fotograficznej i filmowej nic nie zastąpi myślenia, umiejętności i doświadczenia. Jeśli chodzi o ilość zdjęć wykonanych podczas lotów widokowych to należy przyjąć taką zasadę – im mniej doświadczony fotograf tym więcej zdjęć napstryka. Zawodowiec zrobi 10 zdjęć i z 5 będzie zadowolony. Mało doświadczona osoba zrobi kilkaset zdjęć i może kilka po obróbce na komputerze będzie dobra.Wybór obiektywów do fotografowania podczas lotów widokowych Na potrzeby amatorskiej fotografii lotniczej wystarczy, aby obiektyw miał ogniskową z zakresu 35-70mm lub standardowy 50mm (ekwiwalent ogniskowej pełnej klatki). To samo dotyczy aparatów z możliwością filmowania. Podczas lotów widokowych niektórzy używają ultra szerokokątnych obiektywów typu “rybie oko”. Najczęściej takie obiektywy mają kamerki sportowe typu Go Pro. Użycie takiego obiektywu ma uzasadnienie jedynie wtedy gdy chcemy pokazać jednocześnie siebie lub kogoś, wnętrze samolotu i to co jest na zewnątrz. Jednak ultra-szerokokątne obiektywy dają bardzo duże zniekształcenia obrazu co często dyskwalifikuje takie ujęcia.Ustawienia parametrów ekspozycji Ustawienie czasu migawki / tryb sportW tej chwili w każdym aparacie fotograficznym istnieje możliwość ręcznego ustawienia czasu migawki. Wybieramy ok. 1/1000 sekundy lub po prostu tryb sport najczęściej oznaczony biegnącym ludzikiem. Ilość światła nawet podczas lotu widokowego w pochmurną pogodę jest wystarczająca, a krótki czas otwarcia migawki gwarantuje, że obraz będzie idealnie ostry. Można ustawić minimum 1/500.AF Auto focus Jeżeli aparat ma możliwość ręcznego ustawiania ostrości to wyłączamy AF (auto focus) i ręcznie ustawiamy na nieskończoność. Podczas lotów widokowych dynamika zmian jest dość duża i czasami nawet najlepsze układy automatyki “głupieją”.Czułość matrycy ISO Czułość ISO najkorzystniej nastawić 100-200. Gwarantuje to minimalne szumy, a ustawienie większej czułości będzie tylko przeszkadzało. Można także skorzystać z opcji AUTOBalans bieli Balans bieli to ważny parametr, a najczęściej pomijany i potem zdjęcia muszą być obrabiane na komputerze. Chodzi o to, aby zdjęcia miały jak najbardziej naturalne kolory i odcienie. Ustawienie balansu bieli w tryb AUTO nie jest najlepszym pomysłem. Jeśli mamy możliwość “płynnego” zmieniania balansu bieli np. w lustrzance to niego korzystamy. Jeśli nie to w słoneczny dzień ustawiamy balans bieli na “słonecznie”, jeśli jest pochmurno to “pochmurno”. Aparat wyświetla symbol “słoneczko” i “chmurka” lub/i napisy. Jeśli dzień jest słoneczny, a na niebie mamy chmury cumulus, ale przewaga czystego nieba to wstawiamy jakby było słonecznie. Jeżeli jest przewaga chmur i tylko “dziury w niebie” przez które świeci słońce to ustawiamy na “pochmurno”. Najlepiej wypróbować to w danych warunkach obserwując wyświetlacz aparatu. Oczywiście podczas lotu widokowego szkoda czasu na dobieranie bądź eksperymentowanie z nastawami. Dlatego na pokład samolotu wchodzimy ze skonfigurowanym aparatem. Chcąc spróbować sobie konfigurację ustawień na loty widokowe musimy zasymulować warunki oświetlenia w jakich taki lot widokowy się odbywa. Możemy wejść lub wjechać na szczyt wysokiej góry, na jakiś punkt widokowy i bez pośpiechu eksperymentować.Wybór formatu zdjęcia/plikuNajlepszym obecnie stosowanym formatem jest RAW. Jest to format tak zwany bezstratny (bez kompresji danych) czyli taki, którego jest wiernym odwzorowany tego co “widzi” każdy piksel matrycy. Jest to także format najlepiej nadający się do późniejszej obróbki zdjęć na komputerze w programach takich jak Photoshop. Jednak ten format to olbrzymia ilość danych co pociąga za sobą konieczność stosowania bardzo szybkich kart pamięci o dużych pojemnościach. Do zwykłych zastosowań amatorskich czy stron internetowych w zupełności wystarcza format JPG i inne formaty w których następuje kompresja danych. Najważniejsze jest, aby zdjęcie było idealnie ostre, poprawnie kadrowane i poprawnie naświetlone oraz miało właściwie ustawiony balans bieli. Zdjęcie, które jest wykonane poprawnie pod względem technicznym i poprawnie skadrowane w zasadzie nie wymaga obróbki i właśnie do takiej sytuacji należy dążyć.Osłona przeciwsłoneczna obiektywuPrzyjmujemy zasadę – na loty widokowe zawsze zakładamy osłonę przeciwsłoneczną obiektywu ponieważ nawet najlepsze i najbardziej idealne ujęcie będzie nieestetyczne jeśli wpadnie nam do obiektywu bezpośredni promień światła słonecznego.Użycie filtrów na loty widokowe Podczas lotów widokowych możemy zastosować filtry. Szczególnie polecam stosowanie filtrów podczas lotów widokowych na większych wysokościach np. nad Bieszczadzkim Parkiem Narodowym. Im większa wysokość tym więcej ultrafioletu i niebieskiego światła. Jeśli nie stosujemy żadnych innych filtrów to zakładamy przynajmniej FILTR UV, których jednocześnie chroni soczewkę obiektywu. Filtr polaryzacyjny stosujemy wtedy gdy chcemy uniknąć odbić światła np. od lustra wody oraz “uwydatnić” kolor nieba. Taki filtr założymy podczas lotu widokowego nad Jeziorem Solińskim. Filtr SKYLIGHT 1A lub 1B minimalnie “ociepla” krajobraz i “wycina niebieskawe zabarwienie” na zdjęciach z większych wysokości. Taki filtr zastosujemy podczas lotu widokowego nad Bieszczadzkim Parkiem Narodowym. Do lotów o wschodzie lub zachodzie słońca niektórzy stosują filtry o lekkim zabarwieniu pomarańczowym. Przeważnie są to filtry połówkowe. To znaczy, że górna połowa filtru jest pomarańczowa, a dolna neutralna przezroczysta. Filtr posiada bardzo płynne przejście na granicy kolorów. W ten sposób uzyskujemy bardzo ciepłe kolory nieba lub jeśli obniżymy nieco kadr to także tę część ziemi, która “styka” się z niebem. Wówczas wychodzą nieco bajkowe, pastelowe zdjęcia.Loty widokowe rankiem i wieczorem w słabszych warunkach oświetleniowych Zachodzące słońce nad Jeziorem Solińskim z podkładu samolotuLoty widokowe odbywające się o poranku i wieczorem będą zawsze cechowały słabe warunki oświetleniowe. W takim przypadku ustawiamy czułość matrycy na ISO rzędu 400 oraz jeśli mamy taką możliwość stosujemy obiektyw o możliwie najwyższej jasności. Najwyższą jasność rzędu 1,2-1,4 uzyskują obiektywy stałoogniskowe standardowe czyli o ogniskowej równoważnej 50mm w formacie małoobrazkowym. Obiektywy zoom choć wygodniejsze mają więcej soczewek i dlatego będą mniej doskonałe optycznie, a więc ciemniejsze. Z reguły jest to 2,8 i to często nie w całym zakresie ogniskowej. Ostatecznością jest wydłużenie czasu migawki, ale nie więcej niż do 1/500 przy standardowej ogniskowej 50mm. Dlatego też planując loty widokowe o poranku lub wieczorem musimy przystosować nastawy do słabszego oświetlenia. Podczas lotów widokowych w słabych warunkach oświetleniowych raczej nie stosujemy filtrów na obiektyw.Filtry ND do filmowania podczas lotów widokowych, czas ekspozycji (migawki)Żelazna zasada ustawiania czasu ekspozycji (migawki) do filmowania, żeby film wyszedł płynny – ustawioną ilość klatek na sekundę fps (frames per second) mnożymy x2 i otrzymujemy czas ekspozycji. Czyli przykładowo filmujemy z prędkością 25kl/s ustawiamy migawkę 50 (1/50), filmujemy 48kl/s ustawiamy 100 (1/100) lub coś co jest najbliżej tej wartości. Jeśli ustawimy zbyt długi czas to film wyjdzie rozmazany, jeśli za krótki to film nie będzie płynny. Ponieważ podczas lotów widokowych światła jest bardzo dużo, a tak naprawdę mamy tylko jeden czas migawki do dyspozycji możemy skorzystać jedynie z operowania przysłoną. ISO ustawiamy na 100 lub mniej jeśli to możliwe. Jednak maksymalna wartość przysłony często okazuje się niewystarczająca, a musimy unikać prześwietlenia. Dlatego też stosujemy filtry ND, które są neutralne szare o różnych stopniach przepuszczania światła. Rano i wieczorem ND4. Dużo światła w dni pochmurne ND8. Dzień słoneczny, bezchmurny lub mało chmur ND16.Użycie gimbala ręcznego podczas lotów widokowychFotografowanie podczas lotów widokowych z użyciem gimbala ma sens jedynie wtedy gdy chcemy, ale aparat był przymocowany do konstrukcji samolotu. Jeśli ktoś chce fotografować “z ręki” gimbal najczęściej będzie tylko przeszkadzał. Na poniższym zdjęciu wykonanym “z ręki” widać praktycznie niezauważalne przechylenie aparatu w lewą stronę. Jednak można skorygować to w postprodukcji używając darmowych programów.